Viedenská električka: Legenda od roku 1914

História
11. júla 2023

Nápad vytvoriť železničné spojenie po pravom brehu Dunaja medzi Viedňou a Prešporkom vznikol v roku 1898. Trvalo však dlhých 16 rokov, kým sa z myšlienky stala realita.

Diaľkový vlak Viedenskej električky na Námestí Korunovačného pahorku (dnes Námestie Ľudovíta Štúra) pri pamätníku Márie Terézie.

Slávnostné otvorenie trate sa konalo dňa 1. februára 1914. Ulice Prešporka lemovalo množstvo ľudí, ktorí si nechceli nechať ujsť prvý príjazd dvoch vlakových súprav z Viedne. Na konečnej stanici – Námestie Korunovačného pahorku v Prešporku čakal niekoľkotisícový dav na čele s primátorom mesta Brollym, ktorý privítal viedenského primátora Weiskirchnera a hostí, ktorí pricestovali spolu s ním. Nasledoval slávnostný banket v hoteli Savoy – Carlton a po ňom sa vlaky vrátili naspäť do Viedne.

Tisíce obyvateľov Prešporku na Mostovej ulici vítajú dve súpravy Viedenskej električky v deň jej slávnostného otvorenia 1. februára 1914.

Plagát k slávnostnému otvoreniu trate.

Pravidelná premávka na trati sa začala 5. februára 1914 a zabezpečovalo ju 11 vlakových súprav denne. Obľuba novej vlakovej trate bola obrovská, veď len v prvom roku jej prevádzky sa predali až 3 milióny cestovných lístkov. Z dobových záznamov vieme, že 1. marca 1914 sa rozhodli nové spojenie, ako inkognito cestujúci, vyskúšať dokonca aj korunný princ Karol s manželkou Zitou.

Trať Viedenskej električky podľa návrhu viedenského inžiniera Josefa Taubera. Hnedá farba – rakúsky úsek, bordová farba – uhorský úsek. Zbierka: Peter Martinko

Z tejto trate sa stala legenda, ku ktorej však dejiny neboli milosrdné. K dočasnému prerušeniu spojenia došlo rozpadom Rakúsko – Uhorska. Diaľková doprava medzi Viedňou a Bratislavou sa obnovila 21. mája 1920. Vlaky medzi centrami oboch metropol premávali až do 28. júla 1935.

Dobová pohľadnica oslavujúce Prešporské víno a zobrazujúca dnešné Hviezdoslavovo námestie s Viedenskou električkou. V skutočnosti trať neviedla krížom cez námestie a okolo Pomníka Sándora Petőfiho, ale po Mostovej a Jesenského ulici.

Lístok 2. triedy na diaľkový vlak.

Diaľkový vlak Viedenskej električky s lokomotívou Ganz P.O.H.É.V. Eg 6 na konečnej stanici Námestie Korunovačného pahorku na dnešnom Vajanského nábreží (pred Miestnym úradom Bratislava – Staré Mesto).

Následne prebehla prestavba bratislavského úseku trate na úzky, metrový rozchod koľají. Od 5. januára 1936 už premávala na štátnu hranicu Petržalka – Berg električková linka E, kde bol prestup na diaľkové vlaky do Viedne. Premávka bola na trati zastavená 7. októbra 1938, z dôvodu pričlenenia Petržalky k Veľkonemeckej ríši. Začiatkom januára 1941 nemecká strana úzkorozchodný úsek od Bergu po stanicu v Petržalke znovu prestavala na normálny rozchod. Prvý vlak z Viedne do stanice Engerau (Petržalka) prišiel 10. januára 1941. Toto spojenie fungovalo do konca 2. svetovej vojny. Posledný vlak bol z petržalskej stanice do Viedne vypravený 2. apríla 1945. Po skončení vojny nebola osobná doprava z Petržalky cez Berg do Viedne už nikdy viac obnovená.

Pohľadnica propagujúca atraktivitu trate Viedenskej električky.

Jedna z najznámejších fotografií Viedenskej električky. Jej diaľkový vlak odchádza zo zastávky hotel Savoy smerom do Viedne.

Električkový vozeň Ganz P.O.H.É.V. CMg pre lokálnu prepravu Viedenskej električky medzi centrom mesta a Kopčanmi v Petržalke.

Dievčatko stojí na otvorenej plošine osobného vozňa Viedenskej električky na konečnej stanici Námestie Korunovačného pahorku na dnešnom Vajanského nábreží (pred Miestnym úradom Bratislava – Staré Mesto)

Viedenská električka tak navždy odišla do histórie, ale nie do zabudnutia. Jej sláva žiari dodnes a teší znalcov prešporských dejín. Jej pamiatku dnes ochraňuje Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, ktorý sa snaží o obnovu lokomotívy a vozňa Viedenskej električky. Snáď sa teda súpravou diaľkového vlaku Viedenskej električky, typickej pre bratislavský úsek tejto dráhy opäť zvezieme!

Čiastočne zrekonštruovaná lokomotíva Ganz P.O.H.É.V. Eg 6 bola predstavená verejnosti v roku 2014, pri 100. výročí začatia premávky Viedenskej električky na nábreží Dunaja pred Skladom č. 7. Foto: Roman Delikát.

Diaľkový vlak Viedenskej električky sa v roku 2016 po dlhých 81 rokoch opäť spojil do jednej súpravy na území Bratislavy v rámci celoslovenského zrazu historických železničných vozidiel na Rendezi. Foto: Erik Žiak

Zľava Michal Milata, Roman Delikát a Peter Martinko (KPMHaRD + zároveň administrátori tejto stránky Viedenská električka – Pressburgerbahn – Bécsi villámos) a Thomas Winkler (TMW). Foto: Braňo Bibel

 

Peter Janoviček

Zdroje obrázkov: Roman Delikát, Peter Martinko, Archív OZ Bratislavské rožky

 

Obnovu Viedenskej električky môžete podporiť tu

 

Podporili nás

Don`t copy text!