Rímska veslica priplávala pod Devín

BAonline
13. októbra 2024

V nedeľu 13. októbra 2024 priplávala po Dunaji z Rakúska rímska veslica Danuvina Alacris. Po zakotvení pod hradom Devín, si ju mohli prezrieť aj obyvateľky a obyvatelia Bratislavy.

Stavba lode Danuvina Alacris

Nápad so stavbou lode skrsol v hlave nemeckého profesora Borisa Dreyera v roku 2016. Realizácia projektu sa však začala až v roku 2020. Neskoroantickú loď typu Lusoria, pokrstenú ako Danuvina Alacris v preklade “Živý Dunaj”, postavila Univerzita Friedricha Alexandra v Erlangen-Norimbergu, v období od júla 2020 do júla 2022 pomocou rímskych remeselných metód.

Danuvina Alacris je replika lode typu lusoria, vojenského hliadkovacieho člnu.  Predstavuje rýchlu veslicu patriacu do skupiny monorém, vybavených iba jednou úrovňou veslárov. Vraky takýchto lodi sa našli v Nemecku v rieke Rýn pri Mainzi (Mogontiacum), pri stavbe hotela Hilton v roku 1981. Dva z nich č. 1 a č.5 slúžili ako vzor pre stavbu Danuviny, datované sú do druhej polovice 4. storočia

Loď je celá drevená, dlhá 18 m, široká 2,8 m a váži 6 ton. Ponor Danuviny je 40 cm a pri zaťažení až 70 cm.  Dubové drevo z 18 stromov, vysokých cca 21 m bolo použitých na stavbu trupu lode. Zoťaté boli na jeseň, aby malo drevo čo najmenej vlhkosti a ľahšie prešlo procesom vysušenia. Samotný výrub stromov sa konal od 9. do 14. novembra 2020.

Zaujímavosťou je aj samotný náter lode vyrobený spôsobom enkaustiky. Je to klasický spôsob náterov antických lodí, pričom sa horúci včelí vosk zmieša s  prirodzenými pigmentami. Náter mal drevo samozrejme chrániť, ale aj loď robiť neviditeľnou v ramenách rieky. Nástroje ako sekery, kladivá, píly, hoblíky, boli všetky vyrobené podľa rímskych vzorov. Ako spoje boli použité železné klince, vyrobili ich 4000 ks. Ukuté boli v replike rímskej vyhni.  Loď má aj 7,2 m vysoký sťažeň a štvorcovú plachtu. Priemerná rýchlosť je 6-9 km/h, maximálna 13 km/h. Denná plánovaná norma je 40 km.

Predok lode zdobí pár veľkých prenikavých očí, tento zvyk  vraj pochádza od Grékov, ktorí verili, že loď je živá a že vidí doďaleka. Na prove lode púta pozornosť bocian.  V Ríme totiž symbolizoval šťastie. III. rímska légia Italica mala takýto motív bociana na svojej štandarde.

Rímsky deň pod Devínom

Koncom septembra sa loď Danuvina Alacris nachádzala v rakúskom Tullne, kde aj začala svoju slovenskú plavbu. V Bratislave ju privítali desiatky divákov na sútoku riek Dunaj a Morava pri Bráne slobody.

Zvedavci sa dozvedeli zaujímavosti o stavbe lode priamo od autora profesora Borisa Dreyera. Dobrodružné povahy si mohli posádkou a s partnermi podujatia z STM – Múzea dopravy v Bratislave aj zaveslovať.

Na Devíne čakal návštevníkov pútavý popoludňajší program, ktorý pripravil Mestský ústav ochrany pamiatok v Bratislave (MÚOP), v spolupráci s BKIS a Múzeom mesta Bratislavy – veselý workshop pre rodiny s deťmi a archeologický výklad spojený s prezentáciou zbierkových predmetov MMB. Historická skupina  SCEAR predviedla ukážky rímskeho súboja. Pre filatelistov boli pripravené korešpondenčné lístky s vyobrazením lode a príležitostnú pečiatku “Rímska veslica Danuvina Alacris na Slovensku”.

Z Devína sa loď plavila dole Dunajom do Karloveského ramena, kde na noc zakotví, aby sa následne presunula do bezpečného prístavu, ktorým sa do júna budúceho roka stane Danubiana Meulensteen Art Museum. Vedenie Danubiany tu pripravilo mólo pre rímsku veslicu. Tu bude počas budúcej jari vystavená pre návštevníkov.

 

Peter Janoviček, z materiálov Mestského ústavu ochrany pamiatok v Bratislave

Foto a video: Peter Janoviček

Podporili nás

Don`t copy text!