PAX a MALM na nábreží Dunaja: liturgia konzumu a dizajnu

Kultúra
2. apríla 2019 -

Čerstvé, súčasné, chrumkavé: pre mňa azda najmilší bratislavský zážitok (prekvapenie) uplynulých dvoch týždňov. Barová hudba, doliehajúca po večeroch až sem, všade navôkol reklamná pláž, masová zábava vo farbách firemnej ružovej, (dajme tomu) verejné priestranstvo na nábreží Dunaja, upravené so sponzorskou pomocou. Ak odtiaľto človek mieri k Divadlu Aréna a k hojdačkám (och, tie hojdačky!), víta ho nezvyčajne vzrušujúci pohľad.

img_3914

Počas tohtoročného leta sa totiž – vďaka putovnej galérii SPACE, viažucej sa predovšetkým k Bratislave – ruch petržalského lida spája aj s vysunutým výstavným priestorom: s preskleným objektom, pripomínajúcim kapsulu, ktorý v júli absolvoval aj festival Pohoda. A hoci minigaléria aktuálne ponúka projekt Magdy Stanovej s názvom Dovolenkovo turistický, moje zážitky sa týkajú ešte predošlej výstavy, ktorá sa skončila 11. augusta, čiže od tohto okamihu sa chtiac-nechtiac ponáram do minulosti (do minulosti, ktorá bola prítomnosťou len nedávno). Rád by som sa zmienil o dvoch tu exponovaných prácach Ilony Németh: na prvý, dokonca aj na druhý pohľad vyzerali ako zvláštne, misfit kusy nábytku – chronicky známy dizajn (ktorý umocňuje aj typografická úprava pripojených letákov a dokonca aj samotný názov) kopíruje rukopis istého omnipotentného obchodného domu s nábytkom. Ilona Németh, ktorá sleduje trhové trendy – a tie, samozrejme, výdatne karikuje –, čerpá z diktátu permanentných inovácií a flexibility: trojdielny šatníkový systém slúži zároveň ako spovednica a masívny bielizník možno zasa podľa potreby kedykoľvek zmeniť na modlitebné kľačadlo. Súčasne veľmi profánne aj extrémne sakrálne konvertorové nádoby. 

img_3912

Dvojica šik exemplárov vypovedá o tom, že už niet takého segmentu či sféry, ktorá by sa dokázala vymaniť spod logiky kapitalizmu (nedávno som videl internetovú stránku jedného benediktínskeho kláštora v Nemecku, kde mnísi za istú finančnú čiastku prenajímajú cely vyhoreným, „vynervovaným“ manažérom – akési bed-and-breakfast-oázy bez internetu, mobilného signálu a nutkania na konzum). Apropo, oázy: je to práve naša doba, v ktorej akoby totálne splývalo nakupovanie s rekreáciou, konzum s naplnením – veď milióny ľudí chodia vypnúť a načerpať pokoj a nápady do klimatizovaných nákupných centier, medzi efektne osvetlené imitácie kuchýň, obývačiek a spální, medzi pôsobivé kulisy, zariadené podľa „švédskeho vzoru“.

PAX/NEXUS/SALVUS a MALM-in sú vecičkami ľudí, ktorí sú čoraz jednodimenzionálnejší, ktorí sa narodili do „upachteného sveta“ (do sveta, zbaveného čara) a ničí ich večný nedostatok času a priestoru. Sú symptómami sveta, v ktorom má teoreticky každý prístup k akémukoľvek tovaru, ktorý sa dá objednať cez internet a distribuovať z ktoréhokoľvek miesta, veď slobodný trh nie je zväzovaný kultom, liturgiou ani kastou: od momentu, ako sa niekto cez platobnú kartu napojí na nervový systém globálneho finančného trhu, posväcuje všetky transakcie trhová protihodnota. A zatiaľ sa, samozrejme, dá všetko na svete dizajnovo upraviť (dizajnové zákusky, životopisy, facebookovské egá, magnetky na chladničky atď.) – a niet takého svätého pojmu, z ktorého by sa nemohol stať brand/firemná značka (dokonca aj latinské označenie mieru PAX je až príliš skutočným názvom istej existujúcej firmy). Invencie Ilony Németh vypovedajú aj o tom, čo sa stane, keď niečo po analýze požiadaviek trhu začne zrazu vo veľkom fungovať, keď sa zaň postaví veľký kapitál a vzorce správania a zvyky spotrebiteľov si pekne-krásne prispôsobí na svoj obraz. Ďalšou interpretáciou, ktorá sa nad vystavenými exponátmi vznáša, je územný dobyvačný imperatív a akulturačno-kolonizačné praktiky kresťanských cirkví (európske náboženstvo ako exportovateľná, distribuovateľná kultúra).

kalendar006

Kúsky Ilony Németh predstavujú akési postfordistické zariadenia, „uchovávateľov svedomia“ – extrémne praktické, viacúčelové hybridné predmety, produkty „s dvojitým dnom“, ktoré sa dajú kdekoľvek zmontovať (poskladať) a postaviť v ktoromkoľvek byte. Oba vystavené exempláre rozoberajú (a podnecujú k ďalším úvahám), ako dnes prichádza do kontaktu konzum s duševným pokojom, túžba s očistou, konzum s priemyselnou sériovosťou, umenie s dizajnom, marketing s náboženstvom/nábožnosťou. Alebo sú to možno len mimoriadne sofistikované, zhmotnené modely tézy, podľa ktorej v kapitalistickom náboženstve nie je konzum a hromadenie vlastne ničím iným ako spútanou, skrotenou, čiže kontrolovanou agresivitou.

Máté Csanda

Ilona Németh: PAX NEXUS SALVUS. Galéria SPACE, Tyršovo nábrežie, Magio pláž (18. júl – 11. august 2013). Aktuálnu výstavu – projekt Magdy Stanovej – si môžu záujemcovia pozrieť do 14. septembra 2013 »

Podporili nás