Z tržnice vykázali reklamy

Príbehy zo starej Bratislavy
2. apríla 2019

Zavádzajú ľudí a komplikujú upratovanie. S týmito dôvodmi vykázalo vedenie mesta v roku 1910 reklamné plagáty z novootvorenej tržnice. Dnes by sme sa pravdepodobne zasmiali, keby niektorá samospráva odmietla výhodný prenájom reklamnej plochy. V 1910-tom roku asi vládli iné hodnoty. Alebo poslanci boli diletanti? Či peniaze neboli prvoradé?

Firma Károly Angermayer ponúkla mestu prenájom vnútorných stenných plôch na súkromné ciele, píše 4. decembra denník Nyugatmagyarországi Hírmondó („Západomaďarský spravodaj). Angermayer by chcel spomínané plochy na 6 rokov za 12 000 korún (teda za 2000 za každý rok). „Rada sa na štvrtkovom zasadnutí rozhodla, že prenájom nepodporí, pretože reklamy jednak môžu zavádzať ľudí, po druhé, umiestnenie reklamných plagátov či tabúľ by skomplikovalo upratovanie priestorov. Výbor tržnice odporúča prijatie ponuky. Pre prípad, keby zákonodarný výbor odporučil umiestnenie reklám, rada navrhuje, aby mesto začalo riešiť vec samo.”

O dva dni neskôr noviny píšu už o definitívnom rozhodnutí: „V tržnici reklamy nebudú.” Článok spomína, že podľa poslanca Jakaba Magena by mali ponuku prijať, príjmy tržnice by totiž vzrástli každý rok o 2000 korún. Zsigmond Jalowetz považuje výhrady za opodstatnené, a myslí si, že v prípade schválenia by bolo treba firme prikázať, aby plagáty neumiestňoval na tabuliach, ale za sklo. Zákonodarný výbor sa napokon stotožnil s názorom rady, a reklamy dostali červenú.

minta

P.K.

Podporili nás